مزونیدلینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

29 مرداد ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

مزونیدلینگ چیست؟ آیا تاکنون نام این متد زیبایی به گوش‌تان خورده است؟ در دنیای امروزی که توجه به سمت زیبای هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود، افراد زیادی را می‌بینیم که به‌دنبال راهی برای درمان لک، آثار جوش و آفتاب‌سوختگی هستند. مزونیدلینگ یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جوان‌سازی پوست، درمان لک، آثار جوش و آفتاب سوختگی، خطوط سطحی و درمان بسیاری از مشکلات پوستی به‌شمار می‌رود و استقبال زیادی از آن می‌شود. این روش حتی برای درمان ریزش مو و رویش مجدد موها نیز کاربرد دارد و بسیاری از مشکلات این حوزه را حل می‌کند. اگر شما هم با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است تا انتهای نوشته همراه ما باشید تا با کاربردهای وسیع مزونیدلینگ و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مزونیدلینگ چیست؟

شاید برای بسیاری از شما سؤال باشد که مزونیدلینگ چیست؟ مزونیدلینگ (Meso-needling) از ترکیب دو روش میکرونیدلینگ و مزوتراپی تشکیل شده و روشی پیشرفته برای جوان‌سازی صورت و رفع چین و چروک است. کلمه مزونیدلینگ از دو واژۀ مزو و نیدلینگ (به معنای سوزن) به وجود آمده و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، از روش‌های طب سوزنی است. در این درمان، زخم‌هایی سطحی توسط سوزن روی پوست ایجاد کرده و سپس از کوکتل‌های تقویتی استفاده می‌کنند.

این سوزن‌های ظریف با ایجاد کانال میکرو در لایه‌های زیری پوست، باعث می‌شوند که قدرت جذب مواد توسط لایه‌های عمیق پوست چندبرابر شده و پوست برای تولید کلاژن تحریک شود. در نتیجه درخشندگی پوست و زیبایی و جوان‌سازی آن به مرور زمان صورت می‌گیرد.

مزونیدلینگ چیست

عکسی از مزونیدلینگ

مزایای مزونیدلینگ

حال به این پرسش می‌رسیم که مزایای مزونیدلینگ چیست؟ در مزونیدلینگ خیالتان از بابت سفت‌ترشدن پوست و رفع چین و چروک و خطوط عمیق راحت باشد. این روش همچنین ساختار پوست را بهبود می‌بخشد و شادابی و درخشندگی خاصی برای صورت شما به ارمغان می‌آورد. همچنین اگر از رتینول و اسید هیالورونیک به شکل سرم استفاده کنید، نتیجۀ بهتری مشاهده خواهید کرد.

عوارض مزونیدلینگ

در پاسخ به این که عوارض مزونیدلینگ چیست، باید بگوییم تمام روش‌های زیباسازی امروزی در کنار فواید خود، معایب و عوارضی هم دارند. روش مزونیدلینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این عوارض که گاهی اتفاق می‌افتند، عبارتند از:

  • التهاب و تورم پوست؛
  • عفونت پوست یا ویروس «هرپس سیمپلکس»؛
  • بروز میلیا (به‌راحتی قابل درمان است)؛
  • ایجاد انواع آکنه خفیف و شدید.

هدف از انجام مزونیدلینگ چیست؟

از مزونیدلینگ و مزایا و معایب آن گفتیم؛ اما پرسش دیگری که مطرح می‌شود، این است که هدف از مزونیدلینگ چیست؟ پاسخ مختصر این سوال «جوان‌سازی پوست» است. عمل مزونیدلینگ رنگدانه‌های غیرطبیعی پوست (مانند ملاسما یا رنگدانه‌هایی که در اثر تابش نور خورشید ایجاد می‌شوند) را کاهش می‌دهد و از تولید بیش‌ازحد ملانین جلوگیری می‌کند. ملانین، رنگدانه‌ای قهوه‌ای است که از پوست در برابر اشعه UV آفتاب محافظت می‌کند؛ اما تولید بی‌رویۀ آن در بدن، به پوست رنگ تیره‌ای می‌دهد.

این متد زیبایی، روش درمانی بسیار پیشرفته‌ای برای افزایش تولید کلاژن در بدن محسوب می‌شود. در این روش، کوکتل‌های مزوتراپی به داخل عمق لایه‌های مختلف بدن وارد می‌شوند و بافت‌هایی از بدن را که دچار مشکل و آسیب شده‌اند، درمان می‌کنند.

قبل و بعد از انجام مزونیدلینگ پوست

تصویر قبل و بعد از انجام مزونیدلینگ صورت

مزونیدلینگ برای چه کسانی مناسب است؟

«ویژگی افراد مناسب برای مزونیدلینگ چیست؟» مزونیدلینگ مانند سایر روش‌های زیبایی برای عده‌ای مناسب و برای برخی نامناسب است. مثلاً افرادی که به‌دنبال برطرف‌کردن جای زخم آکنه، پوست شل، پوست کدر و کم آب، هایپرپیگمانتاسیون، چین و چروک و خطوط ظریف هستند، می‌توانند مزونیدلینگ را به‌عنوان انتخاب نخست خود درنظربگیرند.

از آنجایی که شادابی و درخشندگی پوست افراد به‌طورکلی از 30 سالگی به بعد کمتر می‌شود، درخواست برای مزونیدلینگ در این دوره سنی افزایش می‌یابد. در واقع عمل مزو با افزودن مواد مغذی و آب‌رسانی به سلول‌های پوست، سلامت آن را تا حد قابل توجهی بهبود می‌بخشد. همچنین باعث حفظ سلامت پوست برای مدت طولانی‌‌تری شده و آن را شفاف و شاداب نگه می‌‌دارد. اگر از مشکلات لایه‌‌های زیرین پوست‌تان مانند کم‌‌آبی و پیری زودرس پوست خسته شده‌اید، مزونیدلینگ بهترین گزینه برای شماست.

انجام مزونیدلینگ به چه افرادی توصیه نمی شود؟

یکی از متداول‌ترین سؤالات درباره مزونیدلینگ این است که این روش درمانی برای چه کسانی مناسب نیست؟ در پاسخ می‌توان گفت مزونیدلینگ یک روش درمانی مؤثر برای رفع مشکلات پوستی است. درنتیجه به‌کارگیری آن برای تمام افرادی که دارای عارضه‌های پوستی مختلف مانند جای زخم، جوش، لک، آکنه پوستی و سایر مشکلات هستند، مناسب است و محدودیتی ندارد. فقط بهتر است قبل از اقدام به این کار، با پزشک متخصص دربارۀ این که استثناهای انجام مزونیدلینگ چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد، مشورت کنید.

نکات مراقبتی پس از مزونیدلینگ

ممکن است مزونیدلینگ هم مانند دیگر روش‌های زیبایی موجب عوارضی شود که خوشایند نباشد. پس بهتر است با آن‌ها آشنا شوید تا در صورت بروز بتوانید به‌راحتی آن‌ها را پشت سر بگذارید. از مهم‌ترین مراقبت‌های مزونیدلینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی حداقل تا 24 ساعت؛
  • عدم تحریک ناحیه‌ای از پوست که این عمل روی آن انجام شده است؛
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی حداقل تا 24 ساعت؛
  • دوری از اشعه مضر آفتاب تا 1 هفته بعد از مزونیدلینگ؛
  • خودداری از رفتن به استخر، سولاریوم و حمام در چند روز نخست.

اگرچه دوره درمان مزونیدلینگ برای افراد با پوست‌های مختلف، متفاوت است؛ اما به طور متوسط برای اینکه نتیجۀ مطلوبی از این روش درمانی دریافت کنید، بهتر است حدود 6 جلسه با فاصله 1 ماه تکرار شود.

میکرونیدلینگ چیست و چه تفاوتی با مزونیدلینگ دارد؟

میکرونیدلینگ نیز عملی مشابه مزونیدلینگ است و با هدف زیبایی به‌کار می‌رود. این شیوۀ جدید درمانی برای ازبین‌بردن جای بسیاری از جراحت‌های پوستی استفاده می‌شود و به‌عنوان یک شیوه درمان غیر‌تهاجمی محبوبیت زیادی دارد. شاید باورتان نشود؛ اما میکرونیدلینگ حتی از گذشته‌های دور هم محبوبیت داشته است. طوری که مصریان در گذشته با استفاده از ماسک‌های زبر خشن، مانند سنگ مرمر، لایه‌های مردۀ پوست را بر می‌داشتند. این اقدام آن‌ها مسیر را برای ساخت و ترمیم مجدد پوست هموار می‌ساخت.

تفاوت میکرونیدلینگ با مزونیدلینگ در مواد مغذی است که به داخل پوست وارد می‌شود. در مزونیدلینگ کوکتل‌های پوستی با هدف تغذیۀ پوست به زیر لایه‌های صورت وارد می‌شود. درحالی‌که میکرونیدلینگ با چندین میکروسوزن (سوزن‌های بسیار ریز) روی صورت را ماساژ می‌دهد و با ایجاد سوراخ‌های ریز، تلاش می‌کند تا تولید کلاژن و آلاستین را افزایش دهد.

تفاوت مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ

تصویری از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ بهتر است یا مزونیدلینگ؟

تا به این جای نوشته دریافتیم که مزونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؛ همچنین درباره روش دیگری به‌نام میکرونیدلینگ برای زیبایی پوست صحبت کردیم که هم‌خانواده مزو است؛ اما این سؤال به‌وجود می‌آید که میکرونیدلینگ بهتر است یا مزونیدلینگ؟ هر دو روش برای جوان‌سازی پوست، ازبین‌بردن چین و چروک و مشکلات سطحی پوست مناسب هستند؛ اما مزونیدلینگ نسبت به میکرونیدلینگ روش جدیدتری محسوب می‌شود که از ترکیب دو روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ استفاده می‌کند. به این صورت که کوکتل‌های مزوتراپی به سطح میانی پوست تزریق شده و باعث تحریک کلاژن و الاستین‌سازی و تقویت پوست می‌شوند. این موضوع تأثیر به‌سزایی در ازبین‌رفتن مشکلات پوستی مانند جای جوش، جای زخم و اسکار، چین و چروک و لیفت پوست دارد.

از آن‌جایی که در روش مزونیدلینگ سوزن‌ها در سطح عمیق‌تری قرار می‌گیرند، نسبت به میکرونیدلینگ ماندگاری بیشتری دارد و تاثیر عمیق‌تری روی پوست می‌گذارد. از طرفی دوره نقاهت طولانی‌تری (معمولاً یک هفته تا ۱۰ روز) را هم می‌طلبد.

انجام مزونیدلینگ را به مراکز تخصصی بسپارید!

در این نوشته با مزونیدلینگ چیست، چه مزایا و معایبی دارد و برای چه کسانی مناسب است، آشنا شدیم. این روش برای برطرف‌کردن چین و چروک و انواع مشکلات پوستی کاربرد دارد. همچنین از آنجایی که در درمان ریزش مو و همچنین مشکلات مربوط به آن مؤثر بوده است، طرفداران زیادی دارد. توصیه می‌کنیم برای انجام این درمان، به مراکزی مراجعه کنید که به دانش و تخصص آن‌ها اطمینان دارید.

نظر شما درباره مزونیدلینگ چیست؟ آیا خودتان یا آشنایانتان این روش را امتحان کرده‌اند؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. مزونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

Meso-needling روشی درمانی برای ازبین‌بردن رنگدانه‌های تیره و قهوه‌ای پوست است که با تزریق مواد مغذی به زیر لایه‌های پوست، به روشن کردن و درخشان شدن صورت می‌انجامد.

2. مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

هردوی این روش‌ها برای رفع مشکلات سطحی پوست، از بین بردن چین‌وچروک و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود؛ اما مزونیدلینگ روش جدیدتری است و تاثیر عمیق‌تر و ماندگارتری دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB