کک و مک چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

06 شهریور ، 1402
کلینیک زیبایی آفتاب

یکی از عارضه‌های شایع پوستی کک و مک است. اگرچه واقعا نمی‌توان نام مشکل را روی کک و مک صورت گذاشت و در بسیاری از پوست‌ها حتی جنبه‌های زیبایی‌شناسی را نیز نمایان می‌کند؛ اما برخی افراد نیز به آن علاقه‌ای ندارند و در صدد راهی برای رفع کک و مک های صورت خود هستند. اما پیش از درمان، بهتر است بدانید کک و مک چیست ، چگونه به‌وجود‌می‌آید و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. پس در این مطلب ما را همراهی کنید تا پاسخ این سوالات را دریابید.

کک و مک چیست؟

کک و مک سلول‌هایی پوستی است که از رنگ‌دانه یا همان ملانین تشکیل شده‌ است و طیف رنگی قرمز تا قهوه‌ای دارد. کک و مک‌ها معمولا سطحی (روی پوست) هستند و احساس درد ندارند. همچنین اغلب ژنتیکی بوده و در بیشتر مواقع، از برخورد نور خورشید بر پوست انسان پدیدار می‌شوند. این دانه‌ها ممکن است در هرجایی از پوست ظاهر ‌شوند؛ اما در نقاطی که در معرض تابش پرتوهای خورشید قرار دارد، بیشتر دیده می‌شوند.

کک و مک چیست

عکسی از کک و مک صورت

تفاوت کک و مک با لکه خورشیدی

لکه‌های خورشیدی معمولاً بزرگ‌تر از کک و مک هستند و رنگ تیره‌تری دارند. این لکه‌های تیره با قرار‌گرفتن در معرض تابش نور خورشید ایجاد می‌شوند و در نگاه اول تصور می‌شود عامل ایجاد این لکه‌ها، مشکلات ناشی از کبد باشد. لکه‌های خورشیدی معمولاً در سنین 40 تا 50 سالگی ظاهر می‌شوند و در زمستان هم محو نمی‌شوند. اکثر لکه‌های خورشیدی را می‌توان روی صورت، سرشانه‌ها و.. دید. این نقاط بیشتر از سایر ناحیه‌های بدن با نور مستقیم خورشید در ارتباط هستند. بنابراین اگر مدت زمان بیشتری در معرض آفتاب باشید، پرتوهای خورشید باعث آسیب به سلول‌های پوست و برجسته‌‌تر و تیره‌تر کردن لکه‌های خورشیدی می‌شوند.

انواع کک و مک کدامند؟

لکه‌های حاصل از کک و مک بدون تورم و برآمدگی هستند. کک و مک‌ها به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند که از برخی جهات باهم متفاوت هستند. نوع اول کک و مک‌های افلید هستند که ژنتیکی بوده و معمولاً برای اولین بار در سنین ۲ تا ۳ سالگی روی بازوها، صورت، گردن و... ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها در بیشتر مواقع با افزایش سن از بین می‌روند. اندازه آن‌ها ۱ تا ۲ میلی‌متر است و کمتر دیده شده است که از این سایز بزرگ‌تر باشند.

نوع دوم کک و مک لنتیژین خورشیدی است که به آن لکه‌های خورشیدی، لکه کبدی و لکه پیری هم گفته می‌شود. این لکه‌ها در هر نقطه از بدن که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ظاهر می‌شوند و هیچ‌گاه ناپدید نمی‌شوند. کک و مک لنتیژین در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر به چشم می‌خورد و طیف رنگی آن از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره را دربرمی‌گیرد.

برای درمان کک و مک چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حضور کک و مک در سطح پوست هیچ آسیبی به سلامت فرد نمی‌زند؛ اما تغییر رنگ ناگهانی یا تغییر اندازه سریع ممکن است خطرناک باشد. اگر در پوست خود مشاهده کردید که لکه‌ها در حال افزایش یا تیره‌تر شدن هستند و یا دچار سوزش و خارش در ناحیه لکه‌ها شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص سرطانی‌بودن این لکه‌های پیش‌رونده با پزشک است. معمولا در بیماری‌های خاص رنگ این لکه‌ها به رنگ صورتی، سیاه و قرمز تغییر می‌کند. به طور کلی اگر تغییر رنگی در کک و مک‌ها دیدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا خیال‌تان راحت شود.

راهکارهایی برای درمان کک و مک

روش‌های زیادی برای درمان خانگی کک و مک وجود دارد که هر کدام بر پایه تجربیات فردی است و مستند علمی ندارند. با این حال استفاده درست و متعادل از این داروهای خانگی آسیب چندانی به پوست وارد نمی‌کند و در برخی موارد حتی اثربخش است.

برای درمان‌های خانگی، باید این نکته را بدانید که ژنتیک و ساختار پوست شما بر اثربخشی این داروها تاثیر می‌گذارد. یعنی ممکن است دارویی برای فردی مفید باشد؛ اما برای فرد دیگر نتیجه منفی داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اعمال این دارو بر روی قسمت‌های آسیب دیده، ابتدا در قسمت کوچکی از پوست خود از اثر بخشی دارو مطمئن شوید. در صورت داشتن رضایت، آن را در تمام نواحی مدنظر استفاده کنید.

روش های درمان خانگی کک و مک

روش‌های خانگی متعددی برای درمان کک و مک صورت پیشنهاد می‌شود که البته میزان تاثیرگذاری آن‌ها، اثبات نشده است. اما باتوجه به بی‌ضرر بودن درمان های خانگی، می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع لک های صورت خود استفاده کرده و از تاثیر آن‌ها مطمئن شوید.

ماسک سرکه سیب و عسل

یک ماسک ساده اما پرکاربرد، ترکیب سرکه سیب و عسل است که خاصیتی جادویی دارد. اسید موجود در سرکه سیب باعث روشن‌شدن لکه‌های پوست می‌شود. روش استفاده از این ماسک به این صورت است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و روزانه یک‌بار، به مدت 15 دقیقه روی محل آسیب استراحت دهید. بعد از آن محل را با آب ولرم بشویید.

سرم آب لیمو

دومین و ساده‌ترین روش درمان خانگی کک و مک، استفاده از سرم آبِ لیموترش تازه است. لیمو منبع ویتامین C است و این ویتامین از پوست در برابر پرتوهای خورشید محافظت کرده و باعث روشن‌شدن پوست می‌شود. در صورتی‌که پوست شما حساس است یا بریدگی روی پوست دارید، از مالیدن آب لیموترش به آن خودداری کنید؛ چراکه آبلیمو باعث سوزش و خارش در آن محل می‌شود. در صورت استفاده از این روش، حتماً قبل از خروج از منزل از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا اثر‌بخشی بهتری داشته باشد.

نحوه استفاده هم به این صورت است که آب یک عدد لیمو را بگیرید و با پنبه بر روی پوست مالش دهید. 15 دقیقه اجازه استراحت دهید. سپس محل را آب ولرم بشویید.

ژل آلوئه‌ورا

روش سوم در درمان خانگی کک و مک، استفاده از ژل آلوئه‌ورا است. در آلوئه‌ورا مواد مغذی فراوانی وجود دارد که باعث کاهش تجمع ملانین در پوست می‌شود و روشن‌شدن پوست در قسمت‌های کک و مکی را به همراه دارد. استفاده از ژل آلوئه‌ورا در واقع از آسیب‌دیدن پوست در برابر پرتو ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی، مقداری از ژل آلوئه‌ورا تازه را بر روی محل مورد نظر مالیده و چند دقیقه ماساژ دهید. سپس 15 دقیقه استراحت داده و آن را از روی پوست خود بشویید. برای اثربخشی بهتر، نیاز است این عمل هر روز تکرار شود.

درمان قطعی کک و مک با لیزر

به‌نظر شما درمان قطعی و دائمی کک و مک چیست؟ آیا چنین چیزی وجود دارد؟ باید بگوییم بعضی روش‌های درمانی باعث می‌شوند که برای همیشه با کک و مک خداحافظی کنید. برای مثال، درمان کک و مک با لیزر سریع‌ترین و موثرترین روش برای از بین بردن لکه‌های پوستی است. لیزر از پرتو نور خاصی برای درمان محل لکه‌ها روی پوست استفاده می‌کند؛ در بیشتر موارد آسیب خاصی ندارد و کاملاً بی‌خطر است. برخی افراد بعد از عمل لیزر، درمحل لکه‌ها احساس تورم، سوزش یا خارش دارند. باید بدانید که این موارد بسیار نادر است و در صورت بروز،  معمولاً با مصرف کرم تجویزشده توسط پزشک برطرف می‌شود.

بعد از عمل لیزر حدود دوهفته زمان نیاز است تا تمام لکه‌ها از پوست شما محو شوند. ممکن است برای نتیجه بهتر به جلسات لیزر بیشتری نیاز داشته باشید که بسته به نوع و مقدار لکه پوستی توسط پزشک تعیین می‌شود. در برخی موارد نیاز است پزشک قبل از عمل، کرم یا داروی خاصی برای شما تجویز کند. در صورتی‌که از داروی خاصی برای پوستتان استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید تا داروی تجویزشده با داروی شما تداخل نداشته باشد و بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان کک و مک با لیزر

تصویری از قبل و بعد از درمان کک و مک با لیزر

مزایای رفع کک و مک با لیزر

امروزه با پیشرفت دانش پزشکی راه‌های درمانی زیادی برای از بین‌بردن لکه‌های کک و مک پیش روی قرار گرفته است. لیزر یکی از راه‌های نوین و علمی این درمان است. در درمان لکه‌های پوستی با لیزر، درصد موفقیت بسیار زیاد است و فرد تقریباً هیچ دردی احساس نمی‌کند. استفاده از این روش تنها برای درمان لکه‌های حاصل از کک و مک کاربرد ندارد و در درمان بیشتر لکه‌های پوستی موثر است. از دیگر مزایای لیزر در ازبین‌بردن کک و مک می‌توان به سریع‌بودن نتیجه، هزینه منصفانه و مراقبت‌های ساده بعد از درمان را نام برد. باید این نکته را بگوییم که در روش درمان کک و مک با لیزر، عوارض پوست به‌شدت کم است و معمولاً تنها به پوسته‌پوسته‌شدن محل عمل منجر می‌شود که آن هم ظرف چند روز کاملاً بهبود می‌یابد.

معایب درمان کک و مک با لیزر

هر عملی معایب و مزایایی دارد. عمل لکه‌برداری با لیزر ممکن است در برخی افراد موجب التهاب، سوزش یا خارش شود. در برخی موارد ایجاد خون‌مردگی نیز گزارش شده است که تعداد بسیار کمی به این عارضه دچار شده‌اند. در صورت حساس‌شدن و پوسته‌شدن بعد از عمل، می‌توانید سراغ استفاده از کرم‌های تجویزشده توسط پزشک بروید تا شدت عوارض لیزر کک و مک صورت را کم ‌کند.

علت کک و مک دست و کک و مک صورت چیست؟

ممکن سوال بسیاری از افراد این باشد که علت کک و مک چیست؟ کک و مک‌ها بر اثر تابش نور خورشید بر سلول‌های پوستی ایجاد می‌شوند. نواحی از پوست که بیشتر در معرض تابش اشعه‌های خورشید قرار دارند، برای ایجاد لکه‌های کک و مک آسیب‌پذیرتر هستند. نواحی مانند دست، صورت، گردن و... به صورت روزانه در معرض آفتاب قرار داردن و حتی ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوند.

کک و مک دست

عکسی از کک و مک دست

چطور کک و مک را از خال‌ها و لکه‌های خورشیدی تشخیص دهیم؟

خال‌ها معمولاً به طور طبیعی از بدو تولد در بدن افراد وجود دارند یا می‌توانند به مرور زمان تا دوران نوجوانی و جوانی در بدن ظاهر شوند. رنگ خال‌ها به طور طبیعی تیره‌تر از کک و مک است و می‌تواند روی پوست برجسته یا صاف باشد. خال‌ها ثابت هستند و بزرگ یا کوچک نمی‌شوند و تغییر رنگ ندارند.

کک و مک‌ها در افراد با رنگ مو و پوست روشن‌تر بیشتر مشاهده می‌شوند؛ اما خال‌ها در همه افراد به تعداد مختلف وجود دارند. حتی ممکن است یک خال زمان زیادی روی پوست باشد؛ اما در موارد خاصی از روی پوست محو شود.

لکه‌های خورشیدی معمولاً در قسمتی از پوست ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند. این لکه‌ها معمولاً در افراد مسن دیده می‌شوند و بزرگ‌تر از کک و مک هستند و مرز مشخصی در روی پوست ایجاد می‌کنند.

درمان کک و مک در مراکز زیبایی معتبر

در این مطلب درباره کک و مک مطالعه کردیم و متوجه شدیم که هر نوع لکه‌ای روی پوست، لزوما خطرناک نیست. در بدن هر فرد ممکن است لکه‌های حاصل از کک و مک وجود داشته باشد. این لکه‌ها در سطح پوست هستند و معمولاً ایجاد ناراحتی و حساسیت نمی‌کنند. فقط درصورتی‌که تعداد آن‌ها روبه‌افزایش باشد یا رنگ این لکه‌ها تغییر کند، نیاز به مراجعه به پزشک است. البته احساس شما نیز مهم است. پس اگر احساس می‌کنید وجود کک و مک ها روی زیبایی و اعتماد بنفستان تاثیر می‌گذارد، می‌توانید برای درمان کک و مک به مرکز زیبایی آفتاب مراجعه کنید.

نظر شما درباره کک و مک چیست؟ آیا فکر می‌کنید زیبا و جذاب هستند یا از زیبایی چهره فرد می‌کاهند؟ آیا روش دیگری را برای درمان کک و مک می‌شناسید؟ لطفا برایمان بنویسید و از تجربۀ خود بگویید.

سوالات متداول:

1. علت به وجود آمدن کک و مک چیست؟

اصلی‌ترین دلیل ایجاد کک و مک صورت، ژنتیک است. همچنین حضور در آفتاب نیز باعث نقدین ملانوسیت‌ها و تولید رنگدانه‌های بیشتر پوست می‌شود.

2. چه روش‌‎هایی برای درمان کک و مک در خانه وجود دارد؟

استفاده از ژل آلوئه‌ورا، ماسک سرکه و عسل و سرُم آب‌لیمو، می‌تواند در رفع کک و مک صورت موثر باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB