سریع‌ ترین راه رفع غبغب چیست؟

23 اردیبهشت ، 1403
کلینیک زیبایی آفتاب

پیداکردن سریع‌ ترین راه رفع غبغب، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی است که از وجود این عارضه در خود رنج می‌برند. بزرگ ‌بودن غبغب اگرچه هیچ‌گونه خطری برای سلامتی به همراه ندارد؛ بااین‌حال به دلیل ظاهر ناخوشایندی که برای چهره رقم می‌زند، معضلی بزرگ و ناپسند برای افراد محسوب می‌شود. خوشبختانه راهکارهای بی‌شماری برای درمان این مشکل وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با کمترین هزینه و زحمت انجام می‌پذیرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید تا بهترین راه رفع غبغب را بی‌کم‌وکاست در اختیارتان بگذاریم.

غبغب چیست؟

غبغب توصیف وضعیتی است که در آن با یک افتادگی یا برجستگی در ناحیه بین چانه و گردن مواجه هستیم. این برجستگی که غالبا در اثر تجمع چربی اتفاق می‌افتد، چهره را از حالت طبیعی و نرمالش خارج می‌کند و به آن جلوه‌ای نازیبا می‌بخشد.

جالب است بدانید که غبغب در واژه‌نامه انگلیسی با عنوان double chin به معنای دو چانه شناخته می‌شود. با این توصیف می‌توان پیش‌بینی کرد که وجود غبغب در افراد، چهره‌ آن‌ها را پیرتر از آنچه هستند، به نمایش می‌گذارد.

سریع ترین راه رفع غبغب چیست

غبغب چیست

دلایل ایجاد غبغب چه هستند؟

برای یافتن سریع‌ ترین راه رفع غبغب باید ابتدا بدانیم این عارضه در نتیجه وجود چه عواملی ظاهر می‌شود. غالبا اینگونه تصور می‌شود که میان لایه‌ چربی آویزان در زیر گردن و اضافه وزن، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. از همین‌رو بسیاری از افراد غبغب را حاصل چاقی و اضافه وزن می‌دانند. بااین‌حال وجود این اختلال ظاهری در افراد لاغر نشان می‌دهد که غیر از چاقی، عوامل دیگری در بروز این عارضه نقش دارند که عبارتند از:

  • افزایش سن: یکی از معضلات بزرگ افزایش سن، کاهش چشمگیر دو پروتئین مهم در پوست با نام‌های کلاژن و الاستین است. با کم‌شدن تولید این دو پروتئین، پوست خاصیت ارتجاعی و الاستیک خود را از دست می‌دهد و حالتی آویزان و افتاده به خود می‌گیرد. به همین دلیل هم بروز غبغب در افراد مسن بیش از جوانان اتفاق می‌افتد.

  • ژنتیک و وراثت: نقش ژنتیک و وراثت را در ظاهرشدن غبغب نمی‌توان نادیده گرفت. در شرایطی که افراد دارای سابقه خانوادگی غبغب باشند، احتمال اینکه علی‌رغم داشتن وزنی بسیار کم به این عارضه ناخوشایند مبتلا شوند، بسیار زیاد خواهد بود.

  • وضعیت نامناسب بدن و حرکات صورت: یکی دیگر از دلایل ایجاد غبغب در افراد، وضعیت نامناسب بدن و حرکات صورت است. قرارگرفتن مداوم سر در حالت افتاده یا شیوه غلط خوابیدن می‌تواند ضمن تضعیف عضلات گردن و چانه، سبب منهدم‌شدن خاصیت ارتجاعی پوست شود.

  • تغییرات مرتبط با وزن: هرگونه تغییر وزن ناگهانی می‌تواند زمینه را برای بروز غبغب در افراد فراهم کند. در حالت کاهش وزن شدید و ناگهانی، پوست تغییر شکل قابل توجهی پیدا می‌کند. در اضافه وزن نیز شاهد وجود بافت‌های چربی اضافه در نواحی مختلف بدن، از جمله چانه و گردن خواهیم بود.

  • ضعیف‌بودن عضلات: از دیگر دلایل مؤثر در بروز غبغب که به آن کم پرداخته می‌شود، ضعف موجود در عضلات است. این ضعف و بی‌رمقی که غالباً در نتیجه سبک غذایی نادرست، کم‌تحرکی، کمبود ویتامین و پروتئین و کم‌کاری تیروئید رخ می‌دهد، می‌تواند نقشی به‌سزا در ظاهرشدن غبغب داشته باشد.

سریع ‌ترین راه رفع غبغب در خانه

داشتن غبغب از آن دسته معضلاتی است که به راحتی درمان می‌شود. برای رفع این عارضه در مراحل اولیه نیاز به صرف هزینه‌های سنگین نیست، بلکه می‌توان با ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی و یافتن راهکارهایی خانگی از زائده چربی زیر گردن رهایی پیدا کرد. در ادامه به معرفی سریع ‌ترین راه رفع غبغب خواهیم پرداخت.

  • تغییر سبک غذایی: همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، میان غبغب و اضافه‌ وزن، رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد. ازهمین‌رو می‌توان با تغییر رژیم غذایی، ضمن کاهش کالری دریافتی، اسباب رسیدن به وزنی ایده‌آل و نرمال را هم فراهم کرد. از طرفی، مصرف غذاهای سالم و مغذی نظیر سبزیجات و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین E هستند می‌تواند در کاهش و رفع کامل غبغب نیز مؤثر باشد. ویتامین E یک ماده بسیار مفید جهت افزایش خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست است. این ماده مغذی را هم می‌توانید به صورت خوراکی و هم به شکل موضعی (ماساژ روغن این ویتامین روی نواحی مختلف گردن) مورد استفاده قرار دهید.

  • ماساژ گردن با روغن جوانه گندم، روغن زیتون و گلیسیرین: هرگونه روغنی که خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت کند، می‌تواند یک روش مؤثر دیگر برای رفع غبغب باشد. از میان روغن‌های گیاهی مختلف، روغن جوانه گندم و روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بالا بهترین گزینه ‌برای از بین بردن غبغب با ماساژ خواهند بود.

  • ماسک سفیده تخم‌مرغ: ماسک‌های خانگی نیز در رفع غبغب اثربخشی قابل توجهی از خود برجای می‌گذارند. یکی از بهترین این ماسک‌ها ماسک سفیده تخم‌مرغ است که از ترکیب شیر، عسل، آبلیمو و سفیده تخم‌مرغ درست می‌شود. قراردادن این ماسک روی ناحیه گردن به مدت 30 دقیقه سریع‌ترین راه برای رفع غبغب خواهد بود.

  • امتحان‌کردن روش‌های گیاهی: تأثیر روش‌های گیاهی بر رفع غبغب را نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از مؤثرترین مواد گیاهی که ضمن محافظت از پوست و جلوگیری از ظاهرشدن علائم پیری در آن به بهبود زائده‌های چربی آویزان از ناحیه گردن کمک می‌کند، استفاده از چای سبز و دمنوش گیاه بابونه است.

  • انجام حرکات ورزشی: شاید کمی عجیب و دور از ذهن به نظر برسد، اما انجام مجموعه‌ای از حرکات گردن و چانه نیز می‌تواند در فهرست سریع‌ ترین راه رفع غبغب جا خوش کند. با انجام این حرکات، نه‎تنها چربی اضافی زیر گردن آب می‌شود، بلکه عضلات گردن و چانه نیز قدرت و استحکام بیشتری پیدا می‌کنند. در ادامه، لیستی کامل از مؤثرترین تکنیک‌های رفع غبغب با ورزش را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • بوسیدن سقف: تصور کنید قرار است سقف را ببوسید. سر را به سمت عقب ببرید و در حالی که چانه را بالا آورده‌اید، لب‌ها را غنچه کنید. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به وضعیت اولیه خود بازگردید.

  • تلفظ حرف انگلیسی O و X: این تمرین را در تمام ساعات روز و در حال انجام هر کاری که باشید می‌توانید تکرار کنید. تلفظ‌کردن حروف X و O انگلیسی در 3 ست 12تایی منجر به درگیرکردن عضلات صورت و رفع غبغب می‌شود.

  • کشش سر به پهلو: از میان حرکات مختلف ورزشی، کشش سر به پهلو سریع‌ ترین راه رفع غبغب محسوب می‌شود. برای انجام این حرکت، ابتدا سر را به سمت راست و سپس به سمت چپ حرکت دهید. حرکت سر به پهلو باید به‌گونه‌ای باشد که در ناحیه گردن مقداری کشش را تجربه کنید.

  • بیرون‌آوردن زبان: همیشه ما را در کودکی از بیرون‌آوردن زبان منع کرده‌اند؛ اما واقعیت این است که این حرکت یک تمرین عضلانی مؤثر برای رفع غبغب و زائده چربی زیر گردن است. یادتان باشد هر چقدر زبانتان را بیشتر از دهان بیرون بیاورید، به نتیجه بهتری در رفع این عارضه دست پیدا خواهید کرد.

  • جابه‌جاکردن فک به سمت جلو و عقب: سرتان را صاف نگه دارید. حالا در گام بعدی، بدون کمک دندان‌ها فک صورت را به سمت جلو و عقب حرکت دهید. انجام یک ست 10تایی از این حرکت موجب کشش عضلات زیر گردن و رفع غبغب می‌شود.
  • جویدن آدامس: اگر در جست‌وجوی سریع ‌ترین راه رفع غبغب هستید، کافی است ساعاتی از روز را به آدامس‌جویدن اختصاص دهید. این روش با درگیرکردن عضلات چانه و گردن ضمن ورزیده‌کردن آن‌ها به چربی‌سوزی غبغب هم کمک می‌کند.

    جویدن آدامس از راه‌های راه رفع غبغب در خانه

    از بین بردن غبغب به روش کلینیکی

     اگر در پیدایش غبغب، عاملی ژنتیکی دخالت داشته باشد، احتمالا راهکارهای خانگی یا ورزش نمی‌تواند گزینه مناسبی برای درمان محسوب شود. در این شرایط، استفاده از روش‌های کلینکی، سریع‌ ترین راه رفع غبغب برای مبتلایان به این عارضه خواهد بود.

    مزوتراپی غبغب

    مزوتراپی یکی از روش‌های کلینیکی کم‌تهاجمی رفع غبغب محسوب می‌شود. در مزوتراپی غبغب ماده حل‌کننده چربی تحت عنوان اسید دئوکسی کولیک که قدرت بالایی در جذب چربی دارد، طی 20 دوره یا بیشتر به بدن تزریق می‌شود. معمولا این روش با عوارض کوتاه‌مدتی نظیر کبودی، درد و تورم همراه است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که مزوتراپی زمانی به عنوان سریع‌ ترین راه رفع غبغب شناخته می‌شود که توسط پزشکی ماهر و باتجربه انجام پذیرد. چراکه هرگونه تزریق نامناسب این ماده می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های عصبی شود.

    لیپوساکشن غبغب

    بدون شک، لیپوساکش را باید بهترین و سریع‌ ترین راه رفع غبغب دانست. در این تکنیک، ابتدا پزشک برشی کوچک زیر چانه ایجاد می‌کند. سپس بافت چربی موجود در ناحیه زیر گردن را می‌سوزاند و با کمک لوله باریک استیلی آن را خارج می‌کند. این روش که با برداشتن غبغب همراه است، تنها 30 دقیقه زمان می‌برد و با کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد.

    لیپوساکشن غبغب ار سریعترین راه های رفع غبغب

    تصویری از قبل و بعد از لیپوساکشن غبغب

    لیفت غبغب

    یکی دیگر از روش‌های رفع غبغب لیفت‌کردن گردن است که در دنیای پزشکی به آن پلاتیسما پلاستی می‌گویند. در این روش با کشیدن پوست زیر گردن و فرم‌دادن به خط فک، اسباب برطرف‌شدن غبغب را در افراد برطرف می‌کنند.

    لیزر یا لیپولیز غبغب

    لیپولیز، سلول‌های چربی موجود در ناحیه غبغب را مورد هدف قرار می‌دهد. پزشکان در این روش، از حرارت لیزر جهت ذوب‌کردن زائده‌های چربی موجود در زیر گردن استفاده می‌کنند. بنابراین از لیپولیز نمی‌توان به عنوان روشی برای فرم‌دادن به پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن یاد کرد. این تکنیک که با کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد عوارضی همچون ورم، کبودی و درد به همراه دارد.

    هایفوتراپی

    سریع ‌ترین راه رفع غبغب که بدون جراحی صورت می‌گیرد، هایفوتراپی نام دارد. در این تکنیک، از امواج فراصوت برای حذف بافت چربی و سف‌شدن بافت پوستی استفاده می‌شود. بنابراین هایفوتراپی را می‌توان یک تیر و چند نشان دانست که نه‎تنها چربی زیر گردن را آب می‌کند، بلکه اسباب جوانسازی و ارتجاعی‌شدن بیشتر پوست را هم فراهم می‌کند.

    کول اسکالپتینگ غبغب

    کول اسکالپتینگ در هدف درمان، شباهت زیادی به لیپولیز دارد. به عبارتی این تکنیک هم نظیر لیزر با هدف حذف چربی انجام می‌شود. بااین‌تفاوت که در کول اسکالپتینگ به جای ذوب‌کردن سلول‌های چربی، آن را منجمد می‌کنند. درنهایت نیز سلول‌های منجمدشده یا مرده چربی توسط بدن دفع می‌شوند.

    مراقبت‌های بعد از عمل ساکشن غبغب

    از میان روش‌های درمانی ذکرشده، عمل ساکشن، سریع ‌ترین راه رفع غبغب است. با انجام این تکنیک، افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از زائده‌های چربی موجود در زیر گردن رهایی پیدا کنند. بااین‌حال، رسیدن به نتیجه مطلوب این نوع تکنیک درمانی، مستلزم رعایت مجموعه‌ای از مراقبت‌های بهداشتی است.

    • مصرف منظم داروهای تجویزشده از سوی پزشک در دوره نقاهت
    • عدم قرارگرفتن در معرض نور خورشید
    • قراردادن سر به صورت بالا و عدم تحرک گردن
    • نوشیدن مایعات به اندازه کافی
    • استراحت‌کردن بعد از جراحی به مدت 24 ساعت
    • استفاده از کمپرس یخ برای تسکین درد، تورم و کبودی
    • خودداری از مصرف دخانیات تا 4 هفته بعد از جراحی
    • پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین یا حمل وسایل حجیم
    • اجتناب از مصرف غذاهای پرادویه یا شور
    • استفاده از گن غبغب به مدت 4 هفته در هنگام خواب

    سیر تا پیاز غبغب و راه‌های برطرف‌کردن آن

    اگر تا انتهای این نوشتار همراه ما بوده‌اید، باید دانسته باشید که غبغب چیست و چگونه ظاهر می‌شود. ما در این مطلب تلاش کردیم تا گلچینی کامل از سریع ‌ترین راه رفع غبغب را در اختیارتان بگذاریم. عمل غبغب، تخلیه غبغب، مزوتراپی، هایفوتراپی و لیفت غبغب از معروف‌ترین روش‌های تخصصی درمان این عارضه محسوب می‌شود. حالا با شناخت بهتر این تکنیک‌ها بهتر و هوشمندانه‌تر می‌توانید برای رهایی از غبغب اقدام کنید.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    6LdzUigaAAAAAHVZfs8WpP0pNqDIgZjTbNXz6TkB